Känslan att slå en drive eller få till den perfekta putten är oslagbar.
Du som är medlem i en golfklubb ansluten till Svenska Golfförbundet, kan känna dig trygg med ditt golfande oavsett om det är med solen i ansiktet eller i piskande regn och blåst.
Du är alltid försäkrad när du spelar, både i Sverige och resten av Europa om anläggningen har medlemskap i landets golfförbund.
Det gäller både om du själv skadas och om du råkar skada någon annan eller någon annans saker.
Dessutom ingår tjänsten Råd för idrottsskador i förbundets försäkring. Dit kan du ringa och få rådgivning kring skador eller känningar som uppkommit i samband med träning eller tävling.

Det bästa är att försäkringen ingår i din medlemsavgift till golfklubben!

Fakta om Medlemsförsäkring Golf
Detta är en kortfattad beskrivning av medlemsförsäkringen, vid skada är det de fullständiga villkoren som gäller.
Dessa kan du få på folksam.se eller från kundservice på 0771-950 950.

Försäkringen gäller utan självrisk och består av två delar

• En olycksfallsförsäkring om du skadar dig när du spelar golf
eller footgolf.
• En ansvarsförsäkring för person- och sakskada, till
exempel om du slår en boll som träffar en person eller bil.

Olycksfallsförsäkring
Försäkringens omfattning
Du kan få ersättning vid olycksfallsskada, det vill säga en kroppsskada som du drabbas av genom en oförutsedd
plötslig yttre händelse i samband med att du spelar golf eller footgolf.
Försäkringen gäller i hela världen, under vistelser utomlands som varar längst tolv månader i en följd.

När gäller olycksfallsförsäkringen?
• När du vistas inom golfområdet i samband med spel, träning och tävling på golfbana.
• När du vistas på en drivingrange eller annan anläggning avsedd för golfspel.
• På läger som golfklubben anordnar,
• Vid annan träning som förknippas med golfklubben eller är godkänd av golfklubben.
• På väg till och från ovan nämnda verksamheter.
• Om du golfar utomlands, gäller försäkringen också på resor till och från samt under din vistelse.
• Vid dödsfall även om det sker av en annan orsak än olycksfall när du deltar i någon av de nämnda verksamheterna ovan.

Ansvarsförsäkring
Försäkringens omfattning
Du får ersättning om du råkar skada en person eller någons saker i samband med att du spelar golf.
Försäkringen gäller dock inte för skador som har uppkommit när du kör ett fordon, till exempel en golfbil.
Ansvarsförsäkringen gäller när du vistas inom golfområdet i samband med spel, träning och tävling på golfbana.
Försäkringen gäller i hela Europa på golfanläggningar med medlemskap i respektive lands golfförbund.

Ersättning
Med ansvarsskada menas att du har ansvar efter att ha skadat någon eller någons saker.
Har du som orsakat skada en hemförsäkring eller annan ansvarsförsäkring och ersättning kan lämnas från den, ska skadan i första hand anmälas till det egna försäkringsbolaget.
Saknas eget försäkringsskydd, kan hela skadan ersättas utan självrisk av medlemsförsäkringen.
Detsamma gäller även vid bilskada. Bilägaren ska i första hand anmäla skadan på sin bilförsäkring.

Råd för idrottsskador
Tjänsten Råd för idrottsskador ingår i förbundets försäkring.
Hit kan du ringa och få rådgivning för skador eller känningar som uppkommit i samband med träning eller tävling/match.
Tjänsten är öppen för tidsbokning måndag till fredag 8-17.
På bokad tid blir du uppringd av en fysioterapeut som bedömer din skada, ger råd om om vidare behandling.
För att få hjälp att bedömma idrottsskador ringer du 020-44 11 11

Anmäl skada
Anmäl skadan så fort som möjligt.
Ring 0771-950 950 eller använd blanketten som finns på folksam.se/golf.
Skicka anmälan till Folksam Företag, 106 60 Stockholm

Mer info: https://www.folksam.se/forsakringar/idrottsforsakring/golf