Ett oväntat besök på klubben

Vi har haft besök av en sällsynt gäst på golfbanan, en ung lodjurshona.

Det hade varit en fantastisk upplevelse att få se ett av Sveriges rovdjur som det finns 1300 av enligt Artdatabanken. Näst störst i antal efter björnen.

Nu har vi bara sett spår av den i bunkern på hål 1, fotat av banchef Peter Irebrink.

Genom klubbens rovdjursspårare Hans Abrahamsson vet vi exakt vilket lodjur det är (se foto) då man genom spårsändare på djuret kan följa dess vandring. Man kan se att det vandrat från Malexander upp mot Mjölby.

Så här säger WWF om möte med lodjur.

”Om du möter ett lodjur”

”Lodjur är nyfikna och ger sig ibland ut på upptäcktsfärder även in bland hus i byar. Skulle ni mötas och få ögonkontakt, så stannar lodjuret kanske till för att få en uppfattning om vem det möter. Därefter kommer lodjuret sannolikt snabbt ge sig av. Så tänk på att ge lodjuret möjlighet att avvika när det tittat klart – och njut av den sällsynta naturupplevelsen.

Lodjur är inte farliga för människor. Det finns inga dokumenterade fall av lodjursangrepp på människor i Sverige. Inte ens forskare som regelbundet gått in till platser där lodjurshonor haft sina ungar, har råkat ut för några incidenter.”

Miljökommittén genom Gert Lövgren