Miljöcertifiering GEO 2024

Klimatförändringarna är en av vår tids ödesfrågor och det blir allt viktigare att kommunicera golfens samhällsnytta ur ett hållbarhetsperspektiv.
Världens länder har antagit 17 globala hållbarhetsmål att uppnå till 2030. Ett av dessa är att skydda vår planet och dess naturresurser.
Ska golfen vara en aktiv del i samhället krävs att man tar ansvar. Det innebär ett målmedvetet miljöarbete för en hållbar utveckling.

Mjölby Golfklubb har antagit den utmaningen och har sedan 2014 varit en aktiv del i den för golf världsomfattande miljöorganisationen GEO, the Golf Environment Organization.
GEO – Golf Environment Organisation  är golfens internationella miljöcertifieringssystem och ger möjligheter för alla golfanläggningar att på ett inspirerande och effektivt sätt arbeta med och kommunicera miljöarbetet.
Certifieringen talar om att golfanläggningens miljöarbete håller god internationell standard. GEO systemet är ett miljöledningssystem anpassat till golfens förutsättningar.

Vi certifierades första gången 2014 och har sedan certifierats 2018, 2021 och nu 2024.

Den 15 augusti besöktes vi av GEO-auktoriserad revisor Kerstin Antonsson
Representanter från styrelse, miljökommitté och klubb- och banchef deltog.
Mjölby GK presenterade sin organisation/verksamhet och det hållbarhetsarbete som utförts de tre senaste åren samt planer inför de kommande tre åren.
Kerstin ställde även kompletterande frågor kring vår presentation/verksamhet och vår samlade dokumentation i programverktyget OnCourse.
Det gjordes även en rundvandring i fastigheter och rundtur på banan.

Nu har utlåtandet kommit och vi kan konstatera att vi återigen klarat vår certifiering med fina lovord.
Nedan följer en sammanfattning av Kerstins utlåtande samt en länk till hela rapporten. .

GEO_Certificate_Mjölby_Golfklubb_2024

“Mjölby Golfklubb has a high degree of maturity regarding environmental responsibility and is an outstanding role model for sustainability in golf.
The sustainability work is carried out with the entire club’s commitment, from management to members.
The club shows understanding and awareness of the various steps of the environmental process, from inventory to results. There is a well-thought-out
annual environmental plan with many activities. Self-monitoring ensures control of the environment,goals, measurements, and follow-ups of positive and negative environmental aspects.
The results are presented in an annual environmental report to the board. Significant investments in biodiversity and irrigation renewal have been made in recent years. It will be very exciting to follow the club’s
continued work to develop nature and management plans for areas outside the mowed parts of the course, replacing the use of fossil fuels, and draining the course so it can stay resistant and dry during heavy rains.”

Kerstin Antonsson
(GEO accredited independent verifier)

Fritt översatt till svenska..

”Mjölby Golfklubb har en hög mognadsgrad när det gäller miljöansvar och är en enastående förebild för hållbarhet inom golf.
Hållbarhetsarbetet bedrivs med hela golfklubbens engagemang, från ledning till medlemmar. Klubben visar förståelse och medvetenhet om de olika stegen i miljöprocessen, från inventering till resultat.
Det finns en genomtänkt årlig miljöplan med många aktiviteter. Självkontroll säkerställer kontroll över miljön, mål, mätningar och uppföljningar av positiva och negativa miljöaspekter.
Resultatet presenteras i en årlig miljörapport till styrelsen.
Betydande satsningar på biologisk mångfald och förnyelse av bevattning har gjorts under de senaste åren. Det ska bli väldigt spännande att följa klubbens fortsatta arbete med att ta fram natur- och skötselplaner för områden utanför de klippta delarna, ersätta användningen av fossila bränslen och dränera banan så att den kan förbli motståndskraftig och torr under kraftiga regnväder.”

GEO-auktoriserad, oberoende revisor
Kerstin Antonsson